Murdoch and Dacre… press barons and Britain’s real kingmakers? – Media barons Paul Dacre and Rupert Murdoch had a hand in the withdrawal of Michael Gove’s support for fellow Brexiteer Boris Johnson as Tory leader, a leaked email suggests. In an unexpected turn of events on Thursday, Gove, the justice secretary, backtracked on his support for Johnson as the next Conservative Party chief, saying “Boris cannot provide the leadership or build the team for the task ahead,” and announced he would run for the leadership himself.

from RT: 


Hours later, Johnson ruled himself out of the top job – a position he is long thought to have strived for – saying he is not the right person to unite the party.

Gove had been widely expected to run on the same ticket as Johnson, after the pair successfully led the UK’s ‘Leave’ campaign.

So what caused Gove to change his mind?

A leaked email from Daily Mail columnist Sarah Vine, Gove’s wife, suggests it could be because Johnson did not have the support of either Daily Mail editor Paul Dacre or media mogul Rupert Murdoch.

“One simple message: You MUST have SPECIFIC assurances from Boris OTHERWISE you cannot guarantee your support. The details can be worked out later on, but without that you have no leverage,” read the email, leaked by a member of the public to a number of news outlets.

“Crucially, the membership will not have the necessary reassurance to back Boris, neither will Dacre/Murdoch, who instinctively dislike Boris but trust your ability enough to support a Boris Gove ticket. Do not concede any ground. Be your stubborn best. GOOD LUCK.”

The Gove camp has denied claims the press barons influenced a decision to withdraw support, saying the problems with Johnson were organizational and managerial.

Sources also dismiss speculation Gove abandoned Johnson because he felt he was going to backtrack on Brexit or not negotiate strict free movement rules between Britain and the EU.

The UK’s top-selling national newspaper, the Murdoch-owned Sun, and the Daily Mail, campaigned vigorously in favour of Brexit.

Speaking at a Times event on Tuesday, Murdoch said: “I’d be happy for Michael Gove to get it [the Tory leadership].”

Murdoch is no stranger to being in close relationships with those in power.

His friendship with former Prime Minister Tony Blair was seen to have had a very real impact on the political process in the UK, with the Sun backing Labour in every election Blair fought.

Murdoch is also said to have pushed Blair hard to back the former US President George Bush in invading Iraq.

They also had a more personal relationship, with Blair reportedly being the godfather to one of Murdoch’s children. However, their relationship collapsed when allegations Blair had an affair with Murdoch’s wife came to light.

@MarinaHyde Thought Dacre was meant to be a Gove fan? It seems as though he’d rather liked Boris all along…

— Stephanie Woodhouse (@_stephanieellen) June 30, 2016

Dacre has long wanted Gove to be the next prime minister. The Goves are close friends with Daily Mail proprietor Lord Rothermere and his wife Lady Rothermere.

Dacre, who has been called “The Robert Mugabe of Fleet Street,” has been the editor of the Daily Mail for 20 years.

The newspaper is famous for its conservative social values and narratives based around the fears and paranoia of its readership.

Dacre is famed for his “Vagina Monologue” news meetings, for their reliance on one particular expletive.

Read More @

ALSO SEE: Scalia, the Illuminati, the Jesuits and the Vatican – And Mocking Bird Media Rupert Murdoch’s Boss

Rupert Murdoch: Global Media Holding Company News Corporation, now the world’s second-largest media conglomerate, and its successors, News Corp and 21st Century Fox




  • Authonomy via HarperCollins
  • BallBall—Online soccer broadcasts to Japan, Indonesia and Vietnam[1]

Magazines and inserts

All titles sourced from News Limited – NewsSource: Magazines on 15 October 2010.

Newspapers and information services

United Kingdom

News UK


News Corp Australia

Metropolitan newspapers, magazines and news distribution channels

New South Wales
South Australia
Western Australia
Northern Territory

Community suburban newspapers

Cumberland/Courier (NSW) newspapers[18]

  • Blacktown Advocate
  • Canterbury-Bankstown Express
  • Central
  • Central Coast Express Advocate
  • Fairfield Advance
  • Hills Shire Times
  • Hornsby and Upper North Shore Advocate
  • Inner West Courier
  • Liverpool Leader
  • Macarthur Chronicle
  • Mt Druitt-St Marys Standard
  • North Shore Times
  • Northern District Times
  • Parramatta Advertiser
  • Penrith Press
  • Rouse Hill Times
  • Southern Courier
  • The Manly Daily
  • The Mosman Daily
  • Village Voice Balmain
  • Wentworth Courier
Leader (Vic) newspapers[19]

  • Bayside Leader
  • Berwick/Pakenham Cardinia Leader
  • Brimbank Leader
  • Caulfield Glen Eira/Port Philip Leader
  • Cranbourne Leader
  • Dandenong/Springvale Dandenong Leader
  • Diamond Valley Leader
  • Frankston Standard/Hastings Leader
  • Free Press Leader
  • Heidelberg Leader
  • Hobsons Bay Leader
  • Hume Leader
  • Knox Leader
  • Lilydale & Yarra Valley Leader
  • Manningham Leader
  • Maribyrnong Leader
  • Maroondah Leader
  • Melbourne Leader
  • Melton/Moorabool Leader
  • Moonee Valley Leader
  • Moorabbin Kingston/Moorabbin Glen Eira Leader
  • Mordialloc Chelsea Leader
  • Moreland Leader
  • Mornington Peninsula Leader
  • Northcote Leader
  • Preston Leader
  • Progress Leader
  • Stonnington Leader
  • Sunbury/Macedon Ranges Leader
  • Waverley/Oakleigh Monash Leader
  • Whitehorse Leader
  • Whittlesea Leader
  • Wyndham Leader
Quest (QLD) newspapers[20]

  • Albert & Logan News (Fri)
  • Albert & Logan News (Wed)
  • Caboolture Shire Herald
  • Caloundra Journal
  • City News
  • City North News
  • City South News
  • Ipswich News
  • Logan West Leader
  • Maroochy Journal
  • North-West News
  • Northern Times
  • Northside Chronicle
  • Pine Rivers Press/North Lakes Times
  • Redcliffe and Bayside Herald
  • South-East Advertiser
  • South-West News/Springfield News
  • Southern Star
  • The Noosa Journal
  • weekender
  • Westside News
  • Wynnum Herald
  • Weekender Essential Sunshine Coast
Messenger (SA) newspapers[21]

  • Adelaide Matters
  • City Messenger
  • City North Messenger
  • East Torrens Messenger
  • Eastern Courier Messenger
  • Guardian Messenger
  • Hills & Valley Messenger
  • Leader Messenger
  • News Review Messenger
  • Portside Messenger
  • Southern Times Messenger
  • Weekly Times Messenger
Community (WA) newspapers[22] (50.1%)

  • Advocate
  • Canning Times
  • Comment News
  • Eastern Reporter
  • Fremantle-Cockburn Gazette
  • Guardian Express
  • Hills-Avon Valley Gazette
  • Joondalup-Wanneroo Times
  • Mandurah Coastal / Pinjarra Murray Times
  • Melville Times
  • Midland-Kalamunda Reporter
  • North Coast Times
  • Southern Gazette
  • Stirling Times
  • Weekend-Kwinana Courier
  • Weekender
  • Western Suburbs Weekly
Sun (NT) newspapers[23]

  • Darwin Sun
  • Litchfield Sun
  • Palmerston Sun

Regional and rural newspapers

New South Wales
  • Tweed Sun’
  • Derwent Valley Gazette
  • Tasmanian Country
Northern Territory
  • Centralian Advocate

Papua New Guinea

United States

Community Newspaper Group


Dow Jones & Company

Consumer Media Group

Enterprise Media Group

  • Dow Jones Newswires – global, real-time news and information provider.
  • Factiva – provides business news and information together with content delivery tools and services.
  • Dow Jones Indexes – stock market indexes and indicators, including the Dow Jones Industrial Average.
  • Dow Jones Financial Information Services — produces databases, electronic media, newsletters, conferences, directories, and other information services on specialised markets and industry sectors.
  • Betten Financial News — leading Dutch language financial and economic news service.
Strategic Alliances

  • STOXX (33%) – joint venture with Deutsche Boerse and SWG Group for the development and distribution of Dow Jones STOXX indices.
  • Vedomosti (33%) – Russia’s leading financial newspaper (joint venture with Financial Times and Independent Media).[24]

Wireless Group


See also



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in: Logo

You are commenting using your account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )


Connecting to %s